Co je lepší na hubnutí, kuře nebo tofu?

0
26

Shazování nadbytečné hmotnosti nejde bez dostatečného příjmu kvalitních bílkovin. V případě, že plánujete změnit svůj jídelníček a nevíte si vybrat kvalitní zdroj proteinů, odborníci mají nápad jak na to.

Martin Harvan 07.08.2021 10:00 sója, tofu, bílkoviny Foto: Shutterstock
Zdravé tuky jsou nezbytné při správném hubnutí.
Při hubnutí pomáhají bílkoviny

Maso, vajíčka, mléčné výrobky na jedné straně a luštěniny včetně sóji na straně druhé. První skupinu zmíněných potravin tvoří živočišný zdroj bílkovin. Druhá skupina se skládá z jídel, které mají kvalitní rostlinné proteiny. Bílkoviny se skládají z menších částí aminokyselin. Téměř všechny z nich víme najít v mase. Pokud chceme zajistit příjem všech potřebných aminokyselin z rostlin, potřebujeme kombinovat více druhů luštěnin či semen rostlin. Mezi nejoblíbenější proteinové potraviny patří kuřecí prsa a jejich rostlinný protějšek zvaný tofu. Odborníci našli při zkoumání těchto dobrot jisté rozdíly a znají odpověď na to, která z nich je zdravější.

Jak je na tom buřičů

Kuřecí prsa jsou ideálním zdrojem živočišných proteinů. Na 100 gramů hmotnosti mají úctyhodných více než 20 g bílkovin. Poměr tuku je minimální, a to na úrovni pouze 3,5 g. Pro zajímavost, jiné části kuřete mají vyšší obsah tuku. I z tohoto důvodu mají jinou chuť a jsou šťavnatější. Libové kuřecí maso obsahuje také vysoké množství vitamínů řady B, které pomáhají zlepšovat metabolismus tuků a sacharidů. Vitaminy ze skupiny B mají tedy nezastupitelnou roli při zrychlování látkové výměny a v konečném důsledku i při hubnutí. Kromě toho bojují proti únavě a urychlují zotavování po náročném tréninku. K lepší výkonnosti přispívá i minerál železo, který pomáhá při tvorbě krve.

švihadlo, cvičení, pláž
ČTĚTE AJ
Překvapí vás, kolik kalorií spálíte skákáním přes švihadlo! Porovnání s během či cyklistikou hovoří jasně
Nezaměnitelná chuť a skvělý výživový profil

Tofu je oblíbenou sójovou pochoutkou určenou nejen pro vegany či vegetariány. Dopřejí si ho i „všežravci“ pro jeho nezaměnitelnou a typickou chuť. Připomíná chuť sýra, je však šťavnatější a s výrazně nižším obsahem tuku. Tofu je běžnou součástí asijské gastronomie. Vyrábí se ze sójových bobů a připravuje se restováním, dušením, ale například i grilováním. Přibližně Stogramová porce tofu se chlubí asi 8 gramy bílkovin a polovičním obsahem tuku. Energetická hodnota zmíněné potraviny se pohybuje na úrovni necelých 80 kilokalorií. Milovníci tofu se potěší i obsahu minerálních látek jako jsou železo, vápník, zinek, hořčík a draslík. Vápník zlepšuje pevnost kostí. Hořčík zmírňuje svalové napětí, ulevuje křečím po tréninku. Draslík je elektrolyt, který pomáhá tomu, aby svaly fungovaly správně. Rovněž se podílí na udržování rovnováhy tekutin v lidském těle.

Pause0% VolumeAd
Odbornice podporuje tofu

„Konzumace tofu je dobrým způsobem jak zařadit bílkoviny do našeho života, aniž jsme konzumovali maso,“ vysvětluje výživová poradkyně Jessica Stamm z Kalifornie. Podle ní tato rostlinná potravina podporuje díky vláknině trávení a reguluje hladinu cukru v krvi. Díky jemné chuti lze používat ve více jídlech aniž změnilo jejich chuť. „Tofu je vynikající, pokud chceme přidat extra bílkoviny a vápník například do smoothie,“ pokračuje Jessica Stamm. Kromě toho se skvěle kombinuje s živočišnými zdroji bílkovin.

Kuře versus tofu

Není pochyb o tom, že obě potraviny obsahují mnoho kvalitních makro a mikroživin. Kuřecí prsa i tofu jsou skvělých zdrojem proteinů, vitamínů a minerálních látek. Buřičů má však podstatně více bílkovin než tofu, což ji staví do pozice zdravějších potravin. Ani tofu se však nemá za co „stydět“. Přestože má kuřecí maso menší obsah tuku, tofu obsahuje více takzvaného zdravého tuku. Sójová pamlsek má mononenasycené a polynenasycené mastné kyseliny. Pro lepší představivost, první zmíněné tuky obsahuje také avokádo a druhou skupinu tuků mají rostlinné oleje, ořechy a semena rostlin. Zdravé tuky jsou nezbytné při správném hubnutí a nepochybně zlepšují i ​​celkový cholesterolové profil. Kuřecí maso má více nasycených tuků a cholesterolu. Pokud jde o „nadvládu“ vitamínů B, dominují kuřecí prsa. Více zinku, hořčíku, vápníku obsahuje však tofu. Na rozdíl od kuřecího masa má navíc i vlákninu, která kromě lepšího trávení odstraňuje škodlivé látky z trávicího traktu.